Dragkrokspaket

Montera dragkroken med ett gör det själv-paket.

Med våra GDS-Paket så klarar du dragkroksmonteringen själv. På nästan alla nyare bilmodeller på marknaden så är det bara att demontera kofångaren, bulta fast dragkroken, koppla in elen och återmontera kofångaren!

Det är sällan som du behöver borra något i karossen, utan allt är förberett på bilen för att montera dit en dragkrok.

Gör det själv!

Är du lite nyfiken på hur man eftermonterar dragkrok på din bil? Kontakta oss gärna och be om en monteringsanvisning så skickar vi över den direkt. I den finns alla moment förklarade och du kan känna dig ordentligt förberedd inför monteringen.

KOMPLETT DRAGKROKSPAKET

Dragkrokspaketen innehåller:
Dragkrok samt kula
Bultar och muttrar
Komplett anpassad elsats 7-polig
Monteringsanvisning för dragkrok
Monteringsanvisning för elsats

 

FRAKT OCH LEVERANS

95 % av vårt dragkrokssortiment får du levererat på 2-4 arbetsdagar, ända hem till dörren!
Leveranserna sker vanligtvis med PostNord eller DHL och beställningar som sker innan 10.00 skickas samma dag. Bor du i södra Sverige så har du din dragkrok hemma på trappan på endast några dagar. Till norra Sverige får du eventuellt räkna med någon dag till. De krokarna som vi har aningen längre leveranstid på, står det informerat om i produktinformationen.

Rabatterad fraktkostnad, 185 kr inom hela Sverige!
(ordinarie 330 kr)

 

FRI SUPPORT

Är det något du känner dig osäker på eller har det kört ihop sig?
Slå oss gärna en signal, chatta med oss eller skicka ett mail med bilder så ska vi hjälpa dig så gott vi kan!
Oftast är det väldigt enkla saker som lätt går att lösa med lite rådgivning.

Det finns inget generellt svar på detta utan är väldigt individuellt för varje bilmodell. De flesta bilar behöver man skära ut lite i nederkant på kofångaren, just där dragkroken sticker fram. Men många bilar behövs inte detta alls på.

Det skiljer sig väldigt lite åt med utskärningen mellan de olika fabrikaten. De flesta dragkrokar av samma typ monteras på samma sätt, och kommer således att hamna på samma ställe, vilket gör att det behöver skäras ut ungefär det samma i kofångaren.

Avtagbara dragkrokar kräver oftast en större utskärning i kofångaren än de fasta dragkrokarna. Detta är för att det ska finnas plats för eventuellt svängbar kontakt samt att man ska kunna komma åt vredet man använder för att lossa på kulan ordentligt.

Om bilen är utrustad med ett annat kjolpaket än standard-bilen, t ex M-sport eller GT-line, så kan utskärning också skilja sig åt. Ibland finns det information om exakt hur utskärning blir med det extra kjolpaketet, men oftast finns bara info för standard-kofångaren.

Fråga oss gärna hur det blir på just din bilmodell. Så berättar vi vad vi vet om dragkrok till din bilmodell.

Till äldre bilmodeller, beroende på bilmodell men i runda drag tillverkade innan 2003, är det med den allra enklaste elsatsen i våra dragkrokspaket, utan modul. Denna går alldeles utmärkt att montera på dessa bilar och kräver mindre arbete än den canbusanpassade elsatsen.

Till alla nyare bilar med canbussystem och glödtrådsvakter i bilen så ingår i våra dragkrokspaket en canbusanpassad elsats. Det är en lite enklare elsats men fungerar till samtliga bilmodeller på marknaden. Till skillnad från en fordonsspecifik elsats så kopplas denna in analogt kan man säga, – man kopplar på sig på kablage till baklamporna till bilen, men man tar ingen ström därifrån utan elsatsen känner bara av hur bilen beter sig. Dessa styrsignaler går sedan till en modul (relä) som tolkar och kopierar ut dessa styrsignaler ner till släpvagnsuttaget. All strömmatning ut till släpet tas direkt från batteriet (12V) eller annan lämplig strömkälla som klarar av att driva samtliga lysen på släpet.

Önskar man få elektroniken så likt en originalelsats man kan komma erbjuder vi som tillägg en fordonsspecifik elsats. Dessa kopplas in väldigt olika beroende på bilmodell. Generellt sätt kan man säga att den fordonsspecifika (eller modellanpassade) elsatsen kopplas in enligt hur biltillverkaren tänkt att den ska monteras. På vissa bilmodeller är det nästan enbart färdiga kontakter, medans andra bilmodeller kopplas det in via canbuskablarna i bilen.

Enkelt förklarat så integreras den fordonsspecifika elsatsen in mer med bilens övriga system medans den canbusanpassade elsatsen håller sig utanför bilen system.

Den canbusanpassade elsatsen behöver aldrig programmeras in i bilen. Det behöver dock den fordonsspecifika elsatsen om bilmodellen kräver detta.

Monteringstiderna kan variera lite från bilmodell till bilmodell. Från vissa dragkrokstillverkare har vi fått deras uppskattning av tiden, som kan vara allt från 1-3 timmar. Att tänka på gällande dessa tiderna är att det bara rör sig om dragkroken. För montering av elsats får man räkna med ytterligare 1-1,5 timme för en oerfaren.

Tiderna specificerade från tillverkarna ska man även tänka på att dem gör under perfekta förhållanden. Bilen hänger på liften i rätt höjd, verktygen som ska användas ligger snyggt uppradade mm. Så räkna alltid med lite längre tid än angivet även om du är erfaren.

Vid montering av dragkrok i någon utav våra verkstäder så brukar monteringen ligga på ca 4 timmar. Man kan tycka att det är lång tid men det är sällan mekaniker kan jobba på i ett utan att bli störd av kunder som kommer in, telefon som ringer mm. Visar det sig att en bult, det räcker med en, har satt sig eller att några gängor på bilen är trasiga, så kan arbetet dra ut väsentligt på tiden. Vi brukar därför aldrig lova några exakta tider som verkstaden är klar, mer än att bilen är klar under dagen om man lämnar på morgonen.

Det finns tre faktorer som spelar in här, och det är den lägsta vikten som gäller:

  • Vad är max vikt bilen är godkänd för att dra.
  • Vad jag får lov att dra med mitt körkort.
  • Vad dragkroken är godkänd för.

Max dragvikt som bilen får lov att dra (nr 1 i figuren från transportstyrelsen) är den vikt satt från biltillverkaren. Denna vikten är satt efter vad bilen är bygd för att klara helt enkelt. Även motorstyrka samt växellåda kan påverka denna vikten.

Vad man får lov att dra med sitt körkort beror på om man har vanligt B-körkort (nr 2 i figuren), eller utökad körkortsbehörighet B(nr 3 i figuren). Har du vanligt B-körkort så får ekipaget som grundregel max väga 3500 kg. Vid utökad körkortsbehörighet B får man dra lite mer.

uppgifter_transportstyrelsen

Max dragvikt vad kroken är godkänd för anges på varje specifik produkt och i monteringsanvisningar.

Det är alltså den lägsta av dessa vikter som blir din max-vikt att få lov att dra.

Uppgifter om hur mycket du får lov att dra med din bil hittar du på transportstyrelsens hemsida, se länk: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/e-tjanster-och-blanketter/e-tjanster-inom-vagtrafik/

Efter du har plockat fram uppgifter om din bil. Gå sedan in under Teknisk data > Kopplingsanordning och bromsar.

Om man tar figuren som ett exempel, så är bilen i fråga godkänd för 750 kg (1), dragkroken jag köpt klarar 1000 kg och jag har vanligt B-körkort (2), så får lov att dra 1825 kg. Då får jag max dra en bromsad släpvagn som väger 750 kg med min bil.

Hösten 2019 märkte många att de fått nedslag i besiktningen på sin avtagbara kula. Transportstyrelsen skärpte nämligen reglerna för de avtagbara kulorna. Om kulan har, eller hade, ett lås, så ska det fungera. Många som haft problem med låset tidigare och som valt att borra bort låset för att använda kulan utan, fick då plötsligt nedslag på besiktningen.

En annan vanlig orsak till att få nedslag på besiktningen, för både fasta och avtagbara dragkrokar, är att de har blivit alldeles för angivna av rost.

Är det bara den avtagbara kulan som man har fått nedslag på, så kan det gå att köpa bara kulan. Kontakta oss gärna för detta så ser vi vad vi kan hitta.

Om dragkroken har fått nedslag pga rost så behöver draget bytas ut. Detta hjälper vi självklart till med också. Att tänka på är att om det suttit ett avtagbart drag på bilen, så kan man montera dit ett nytt avtagbart drag utan att registreringsbesiktiga om draget. (Efterkontroll måste dock givetvis åka på). Men monterar man ett fast drag när det suttit ett avtagbart så måste draget registreras om hos bilprovningen. Likaså om man haft ett fast drag men vill montera dit ett avtagbart.

Har du fler frågor som du söker svar på? Läs mer i vår dragkroksguide!

Hittar ni inte det ni letar efter? Använd vår sökfunktion eller kontakta oss direkt på 010 – 516 46 00 för att få hjälp direkt.