HUR DU MÄTER KULTRYCKET PÅ DRAGKROKEN

HUR DU MÄTER KULTRYCKET PÅ DRAGKROKEN
När du ska köra med släpvagn är det viktigt att ha koll på kultrycket. Det är en term för det tryck som bilens dragkula eller dragkrok utsätts för. Kultrycket ska ligga inom ett visst intervall, i normala fall 50-80 kg. Är du osäker på vad som gäller brukar det stå på kulhandsken. Annars framgår det garanterat i registreringsbeviset eller instruktionsboken. Skulle du ha för högt eller lågt kultryck, så riskerar du kraftigt försämrade köregenskaper.

MÄTNING AV KULTRYCK
Det finns två vanliga metoder för att mäta kultryck. Allra bäst är att ha tillgång till en kultrycksvåg. De är speciellt utformade för syftet och gör att du enkelt och snabbt får ett tillförlitlig mätresultat. En annan lösning är att använda en helt vanlig badrumsvåg. Släpvagnen ska vara frånkopplad och vågen placeras sedan under stödhjulet. Om du vill vara extra säker på att mätningen är rättvisande kan du göra om den flera gånger.

VAD HÄNDER MED FÖR HÖGT KULTRYCK?
Det innebär att släpet är framtungt. Fordonet kan drabbas av sämre styrgrepp. Framhjulsdrivna bilar kommer även få sämre dragkraft. Det är lätt att förstå om du tänker på att en mycket framtung släpvagn lägger mycket vikt på dragkroken och bilens bakhjul. I ett extremfall skulle framhjulen till och med riskera att lyfta sig och förlora kontakten med vägbanan. Ytterligare ett problem är att halvljuset i större utsträckning kan störa eller blända andra förare.

VAD HÄNDER MED FÖR LÅGT KULTRYCK?
Lågt kultryck innebär att släpet är baktungt. Då brukar hela ekipaget kännas mer instabilt och risken finns att det börjar wobbla. Även bromssträckan blir längre. Bakhjulsdrivna bilar kommer drabbas av sämre dragkraft. För halvljuset blir situationen den omvända jämfört med för högt kultryck. Istället för att riktas något uppåt och riskera att blända, kommer halvljuset riktas lite mer nedåt och förkorta räckvidden för det.

FELAKTIGT KULTRYCK KAN LEDA TILL KÖRFÖRBUD
I grund och botten handlar rätt kultryck om att fordonet ska bibehålla goda köregenskaper tillsammans med släpvagn. Om kultrycket antingen är alldeles för högt eller alldeles för lågt, blir hela ekipaget en trafikfara. I värsta fall kan föraren helt förlora kontrollen över sitt fordon. Alltså finns reglerna till både för din egen och för andras säkerhet i trafiken. Skulle en kontroll ske och visa på att kultrycket inte ligger på en acceptabel nivå, är det troligt att ekipaget får körförbud.

HUR DU LASTAR SLÄPET FÖR OPTIMALT KULTRYCK
Som vi sett tidigare handlar det om att undvika att släpvagnen blir antingen framtung eller baktung. Ett av de bästa råden är att fördela lasten så jämnt som möjligt. I händelse av enstaka tunga föremål bör du placera dem över axeln (hjulparet) på din släpvagn, eller strax framför axeln. Vad du absolut bör undvika är att lasta väldigt tungt i en av släpvagnens ändar. Det brukar vara ganska uppenbart om släpvagnen har kraftigt snedfördelad last. I annat fall kommer du givetvis upptäcka hur det står till när du mäter kultrycket med antingen en kultrycksvåg eller en badrumsvåg. Se i så fall till att lasta om släpvagnen och gör därefter en ny mätning.

Hittar ni inte det ni letar efter? Använd vår sökfunktion eller kontakta oss direkt på 010 – 516 46 00 för att få hjälp direkt.