Köpvillkor och Information

Vår ambition är att göra er köpprocess hos oss så enkel och säker som möjligt och använder oss därför av följande villkor.

Priser och orderbelopp

Samtliga priser och avgifter anges alltid inklusive moms. Alla produktpriser anges exklusive frakt och avgifter. Vid slutbeställning i kassan ser du alltid tydligt alla avgifter och skatter innan du slutligen godkänner din beställning.

Betalning

Du har endast möjlighet att betala i svenska kronor. Du kan betala mot faktura, med kort samt med delbetalning. Läs mer om de olika alternativen nedan.

Faktura och Nets faktura genom Rivery / Afterpay

Genom vårt samarbete med Nets kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura hos Rivery / Afterpay. En fakturaavgift om 29 SEK tillkommer.
Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n 90 SEK samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

För mer information om hur Nets hanterar dina uppgifter (GDPR) kan du läsa här.

Kortbetalning via Nets Payment Services


Du kan betala direkt hos oss med ditt VISA eller MasterCard-kort. Din onlinebetalning är säkrad genom att bilenochjag.se använder betalningstjänster från Nets (www.nets.eu). Nets system är godkända av alla svenska banker samt certifierade enligt PCI DSS av VISA och MasterCard för att förmedla betaltransaktioner i högsta säkerhetsklass. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL (Secure SocketsLayer). Att betalningen sker på en säker sida kan du se genom att adressen på betalsidan börjar med https:// samt att det visas ett hänglås i nedre högra hörnet av din browser. Bilenochjag.se har därmed aldrig tillgång till
kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. DIBS stödjer också 3D Secure för att identifiera kortinnehavaren vid köp på Internet och därigenom minska risken för missbruk av kortuppgifter.
 Är ditt kort anslutet till 3D Secure kommer du att kopplas över till din bank för verifiering innan betalningen godkänns.

Faktura Företag

För dig som har ett Handels- eller Aktiebolag så erbjuder vi faktura speciellt för er. En faktura skickas via mail eller per brev. Kravet är att inga betalningsanmärkningar är registrerade. Betalningsvillkor är 10 dagar.

Leverans

Vi levererar alltid dina varor så fort som möjligt. Våra produkter finns antingen i lager eller hos tillverkaren och levereras till dig normalt inom 2-3 arbetsdagar eller specificerat vid leveransmetod. Har vi inte din produkt i lager så tas den hem på beställning och då blir leveranstiden längre. Under långhelger kan leveransen ta något längre tid. Leveranstiden beräknas i arbetsdagar och är beräknade utifrån information från speditörerna. Speditörerna står även för ansvaret för leveransen.

Skador eller ej uthämtade paket

Hämta inte ut ett skadat paket eller vara. Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med  transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Har du beställt en vara och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss, så uttages en avgift om 644 kr för hantering av varorna.

Retur av order – Ångerrätt

I enlighet med distans och hemförsäljningslagen tillhandahåller bilenochjag.se 14 dagars ångerrätt för B2C kunder som omfattas av distans- och konsumentköp-lagen. Ångerätten börjar gälla när köparen har mottagit varan. För att ångerrätten skall vara godkänd krävs att varan är obrukad samt återsänds i originalförpackning. Kunden står själv för returfrakt och den risk som uppstår när du skickar paket. bilenochjag.se förbehåller oss rätten att ta ut en avgift för de kostnader som drabbar bilenochjag.se vid retur. Vid retur av varor görs värdeminskningsavdrag för slitage och värdeminskning till följd av kunds hantering av varan samt en hantering och packeteringsavgift om 150 kr. Vi accepterar inte returer med bussgods eller liknande utan varan behöver levereras till vår kontorsadress.

Bilen och Jag Göteborg AB
C/O Expresspack Sweden AB
Risängsgatan 4 port D
50468 Borås

Vid specialbeställningar gäller ej ångerrätten, i enlighet med konsumentköplagen.

Retur av order – B2B

Returer för B2B kunder gäller enligt avtalat.  Saknas avtal vänligen kontakta oss på info@bilenochjag.se för mer info.

Montering

Ombokning

Ombokning av tid för montering måste göras senast 24 timmar före överenskommen tid till info@bilenochjag.se

Avbokning

Från att bokningsbekräftelse skickats kan man avboka monteringen inom 48h timmar kostnadsfritt. Vid eventuell avbokning efter detta kan kostnad för frakt tur och retur uppkomma om 644 kr om materialet redan är skickat till verkstaden. Sker avbokning mindre än 24h innan avtalad tid kan även kostnad för uppbokad verkstadstid tillkomma. Avbokning sker till info@bilenochjag.se

No-show

Om kund uteblir eller på något sätt är ansvarig för att montering inte kan utföras, förbehåller vi oss rätten att fakturera de kostnader som uppkommer, frakt, returfrakt lager samt uppbokad verkstadstid.

Extra arbete

Ifall extra arbete tillkommer på bilen, – för att kunna få dit dragkroken eller motorvärmaren på ett fackmannamässigt sätt. Kan en extra kostnad komma att faktureras kunden för detta arbete. Orsaker till extra arbete är följande:

  • Rost – Som gör att dragkroken inte kan monteras korrekt och säkert utan att åtgärd behövs på bilen innan monteringen.
  • Elektronik i bilen – Ifall bilen oförutsett går ner i felsäkert läge, och/eller låser sig, pga fel/buggar i bilens elektronik.
  • Fel information till Bilen och Jag innan montering, ex fel registreringsnummer på bilen – materialet stämmer inte. Fel angiven bilmodell – materialet stämmer inte. Väsentlig extrautrustning – materialet stämmer inte.
  • Oförutsedda faktorer som Bilen och Jag inte kan räkna med innan eller vid monteringen.

Bilen och Jag meddelar snarast om något av ovanstående inträffar. Om avtalat arbete inte kan slutföras pga någon av anledningarna ovan, kan verkstadstid samt frakt för materialet komma att faktureras.

Lånebil

I vissa verkstäder erbjuds lånebil. Priset vi tar ut för dessa är ett självkostnadspris för underhåll, skatter mm. och kan variera mellan våra olika verkstäder. Bränsle ingår ej i priset utan bekostas av kunden för det som denne kör. Bränsle kan komma att faktureras i efterhand om detta ej är reglerat innan återlämning.

Vid olycka med lånebil ligger ansvaret på kunden. Eventuell kostnad för reparation eller självrisk kan komma att faktureras om kunden anses ansvarig för olyckan.

Reklamation

Är varan skadad eller trasig gör du en reklamation inom skälig tid, dock senast inom 14 dagar. Kunden står själv för frakter och återbetalning ges vid godkänd reklamation. Eventuell betalning betalas då tillbaka inom 30 dagar. 
Om varan är felaktig, inte korrekt enligt beställning så åtar sig Bilen och Jag att skicka ny vara omgående. Dock står inte Bilen och Jag för externa kostnader som kund möjligtvis får. Det åligger kunden att granska beställd vara vid leverans att det är rätt vara som har levererats.

Garanti

Bilenochjag.se lämnar funktionsgaranti på alla varor enligt svensk konsumentköplag. Garantitiden räknas från kvittots datering. Normalt erbjuder vi 2 års garanti på alla varor med några få undantag. Vi ansvarar inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt. Varan får ej ha ändrats ifrån sitt ursprungliga utförande. Bilenochjag.se’s garanti omfattar inte fel som beror på orsaker som ligger utanför tillverkarnas kontroll. Dessa inkluderar, men är inte begränsade till, missbruk, överbelastning, eller underlåtenhet att montera, montering eller användning av produkten eller dess tillbehör i enlighet med tillverkarnas skriftliga anvisningar, riktlinjer eller säkerhetsinformation. Inte heller omfattas skada på användarens fordon, elektroniska apparater, last eller annan person eller egendom.

Garanti – Dragkrokspaket

På dragkroken i våra dragkrokspaket lämnar vi livstids produktgaranti (med några få undantag). Detta menas att varan skall hålla minst lika länge som det fordon den monterats på, med förbehåll att fordonet inte använts som företagsfordon, använts i extrema förhållanden, eller på annat sätt som viker från normen och kan påverka produktens hållbarhet negativt. På elektronik samt montering lämnar vi 2 års garanti.

Personuppgifter

Då du skickar en ansökan eller order till oss registreras dina personuppgifter i vårt system. I enlighet med GDPR måste du godkänna och ge ditt samtycke till att vi registrerar dina uppgifter vilket du gör i samband med att du skickar din ansökan/order. Du har rätt att få information och begära rättelse av felaktiga personuppgifter samt att få uppgifterna raderade. Vi kommer aldrig att lämna ut dina personliga uppgifter till någon extern part som inte har med din beställning att göra. I samband med köp godkänner kunden även att ett fåtal mail om relevanta erbjudanden kan komma att skickas från Bilenochjag.se.

Kontakt

Vi besvarar alla dina frågor via telefon 031-87 80 50 eller e‐post: info@bilenochjag.se. Väljer du e-post så svarar vi vanligtvis inom ett par timmar.
Detta gäller endast om du skickat din fråga till oss en måndag till fredag mellan 09:00-17:00. Vi tar emot dina frågor per e-post 24 timmar om dygnet året runt men räkna med en lite längre svarstid än under angiven arbetstid.

Tvist

I största möjliga mån försöker vi alltid att lösa alla eventuella tvister direkt med kund. Går det inte att tillsammans hitta en lösning så skall ärendet skickas in till ARN. Vi förbinder oss att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Force Majure

Bilenochjag,se fritar sig från skyldigheten att fullfölja sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om våra åtaganden inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig, upplopp, blockad, eldsvåda, explosion, eller ingrepp av offentlig myndighet som vi heller inte kunnat förutse. Bilenochjag.se är inte ansvarig för skada som beror av lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott,
lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om vi är föremål för eller själv vidtar sådan konfliktåtgärd.

Hittar ni inte det ni letar efter? Använd vår sökfunktion eller kontakta oss direkt på 010 – 516 46 00 för att få hjälp direkt.